Saknaden är stor

Jag hade aldrig i förväg anat hur tomt det skulle kännas här utan vår käraste katt Tussi- men det gör det! Att aldrig mer få se henne, få gosa med henne eller att höra henne komma springandes i trappan, aldrig mer höra hennes knackningar på dörren eller hennes jamanden på natten. Aldrig mer få klappa hennes mjuka päls, aldrig mer få en puss eller helt plötsligt känna hur hon slickar på ens ben. Och de där små orden – aldrig mer- de är de som gör att det känns som att hjärtat ska spricka.

Men vi fick arton år tillsammans, arton fina år, och jag vet att hon har det bättre nu, när hon inte längre har ont och inte är sjuk längre. Och det känns fruktansvärt själviskt, men det gör ont, och jag är så fruktansvärt ledsen över att ha förlorat den som alltid funnits här hemma.

Imorgon blir det jobb igen, med annat att tänka på än saknaden här hemma och att åka iväg i helgen är kanske precis vad jag behöver, för att slippa se den tomheten som skapats här hemma. Men sen då? Nästa vecka? Nästa månad? Jag undrar hur länge tomheten kommer att finnas där, kännas såhär?

Senast för ett dygn sen låg vi där på min säng, och jag klappade henne tills jag somnade och hon gick, och jag grät och berättade hur mycket jag älskade henne. Men det jag ångrar mest är att jag imorse inte sa hejdå när jag gick till jobbet och hon satt där på stolen utanför huset. Att jag inte vände mig om och tittade på henne en sista gång. Jag hade börjat få upp hoppet om att hon skulle komma hem från veterinären igen, att vi skulle ha det bra i flera år till.

Och nu återstår bara det värsta – att vänja sig vid ett liv utan henne.

 

ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

2 thoughts on “Saknaden är stor

  1. Ping: Fan fan fan | Välkomna till

Kommentera

